180. „Otwórz oczy”

Rafał Gębura, to autor kanału na Youtubie "7 metrów pod ziemią", w którym przeprowadza wywiady na trudne społecznie tematy. Bardzo go cenię, dlatego ucieszyłam się, gdy zobaczyłam na stronie wydawnictwa Altenberg wiadomość o przedpremierze jego książki. Zakupiłam od razu i udało mi się nawet załapać na egzemplarz z autografem!


"Otwórz oczy" to zbiór reportaży na tematy społecznie trudne, takie o których się na co dzień nie mówi. Pan Gębura pozbywa się tu wszelkich tematów tabu. Mamy tutaj m.in. rozmowę z rzeźnikiem, opowiadającym o warunkach pracy w rzeźni, kobietę, która poroniła, a także taką, która dokonała aborcji, a teraz pomaga dokonać jej innym potrzebującym kobietom. Jest tu poruszane jednak jeszcze wiele innych kwestii, jak rasizm, bankructwo, praca na sekskamerkach, a także jako "sugar baby". 

Nie byłam na początku przekonana do reportaży, tym bardziej, że byłam przyzwyczajona do wywiadów, które pojawiają się na kanale autora, jednak ta forma również w końcu przypadła mi do gustu, bo możemy tutaj dostać o wiele szerszy kontekst sytuacji niż mamy to w zwykłym wywiadzie. Po każdym reportażu możemy przeczytać notatki od autora, gdzie wyraża on swoje własne spostrzeżenia na akurat poruszany temat. Pokazuje on w nich jeszcze dobitniej, że świat nie jest czarno-biały. W żadnym wypadku jednak nie ocenia swojego rozmówcy, daje mu po prostu przestrzeń do wypowiedzenia się.


Styl autora jest lekki. Mimo że tematy nie są łatwe, to reportaże czyta się szybko. Na uwagę zasługuję jeszcze szata graficzna, która naprawdę robi wrażenie. Książka ma twardą oprawę i ładne ilustracje. Wszystkie reportaże są przejrzyście rozmieszczone. Sprawia to, że czyta się je bardzo wygodnie.

Jestem bardzo zadowolona z tej pozycji. Zawiera ona wiele bardzo trudnych ludzkich historii, w których kwestie moralne i etyczne często nie są do końca oczywiste, jednak dają nam pole do refleksji, a to w książkach cenię. Myślę, że jeszcze będę do niej wracać i Wam również to polecam.

Komentarze

  1. Od czasu do czasu lubię poczytać reportaże. Tego zbioru jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tematyka bardzo ważna, więc chętnie sięgnę pod tę publikację. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Też nie przepadam za reportażami, ale tego pana znam i nawet czasem oglądam, więc możliwe, że jak będzie okazja to sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wpisałam już sobie ten reportaż na listę do przeczytania. Od czasu do czasu oglądam kanał autora tej książki.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja niedawno odkryłam jego kanał i od tego czasu systematycznie nadrabiam filmy, które są naprawdę ciekawe. Chociaż po książkę w najbliższym czasie nie planuję sięgać, ale nie mówię definitywnego 'nie' :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Moglaby mnie zainteresować

    OdpowiedzUsuń
  7. Wybacz, ale niespecjalnie mnie interesują te trudne tematy. Ja z natury nie oceniam ludzi i uważam, że każdy powinien żyć tak, jak uważa za słuszne, więc dla mnie ta publikacja pozbawiona jest posmaku kontrowersji. A bez niego nie wygląda przesadnie ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Widziałam kilka wywiadów tego pana na jego kanale na Youtube i muszę przyznać, że mi się podobało w jaki sposób je prowadził. Chętnie też poznam tę książkę, bo lubię reportaże, także te poruszające bardzo trudne tematy...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

28. „Sztuka obsługi penisa”

107. „Związki - instrukcja obsługi”

65. „Przesilenie”