293. „Cztery po północy”

"Cztery po północy" to zbiór 4 minipowieści grozy Stephena Kinga. Każda z nich jest poprzedzona wstępem autora, w którym opowiada skąd wziął inspirację do ich napisania. Uwielbiam dowiadywać się o takich smaczkach. Sprawia to, że jeszcze lepiej zagłębia mi się w lekturę. Każda z opowieści ma około 200 stron, więc jest to naprawdę kawał literatury. 

Jak to bywa ze zbiorami opowiadań, nigdy wszystkie nie są równe poziomem i w tym przypadku też tak jest. Pierwsza opowieść o tytule "Langoliery" jest zdecydowanie moją ulubioną i gdybyście mieli sięgnąć po tę książkę tylko ze względu na nią, to naprawdę warto! Jej akcja dzieje się w samolocie. 11 pasażerów budzi się ze snu i odkrywa, że zniknęła reszta pasażerów i załoga, a samolot leci na autopilocie. Byłam totalnie zszokowana i zachwycona tym, w którą stronę poszła fabuła.

Druga i trzecia opowieść były ciut gorsze od pierwszej, ale również były bardzo dobre. Pierwsza z nich opowiadała o pisarzu oskarżonym o plagiat, którego był pewny, że nie popełnił, jednak obie ich książki były napisane lustrzanie podobnym językiem, a druga historia działa się w najbardziej przerażającej i mrocznej bibliotece, o jakiej kiedykolwiek słyszałam. Z ogromną przyjemnością czytałam te historie, mimo że zakończenia opowieści o pisarzu domyśliłam się trochę wcześniej.

Ostatnia opowieść podobała mi się najmniej, chociaż nadal nie była ona zła. Chłopak dostaje na swoje 15-ste urodziny aparat Polaroid, który robi w kółko to same zdjęcie, na którym widnieje groźny pies, chcący uwolnić się z aparatu. Ta historia była dla mnie za mało dynamiczna i dlatego troszkę mnie wynudziła i działa na niekorzyść tego zbioru, ale jakoś diametralnie znowu nie wpłynęła na moją ocenę, ponieważ pierwsze trzy historie spodobały mi się na tyle, że bardzo chciałabym do nich wrócić w przyszłości. I wam bardzo polecam sięgnięcie po ten zbiór. Jest mocno zróżnicowany tematycznie, więc każdy powinien wyciągnąć z niego coś dla siebie. Ja oceniam go na takie 7/10.

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

28. „Sztuka obsługi penisa”

107. „Związki - instrukcja obsługi”

46. „Złodziejka opowieści”